FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/06/2018

Värdering av giftorättsgods

Hej.

Vi genomgår skilsmässa och det drar ut på tiden. Min ex-fru förhalar. Vi har dock ett Brytdatum sedan Sommaren 2017.

Jag har jobbat fulltid och sparat pengar på ett konto i min frus namn i alla år. Hon har inte jobbat. Jag har skött denna aktie-portfölj med engagemang. Det har varit våra investeringar.

Vid Brytdatumet hade denna portfölj ett värde på säg 1.000.000 kr. Nu, nästan ett år senare har den ökat till säg 1.500.00.

Vid Brytdatumet skulle vi ha fått 500.000kr vardera.

Jag har fortsatt att tillföra pengar till denna portfölj under året.

Hur gör/delar man nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag utgår i mitt svar från att aktieportföljen är giftorättsgods.

Vilken tidpunkt man ska utgå ifrån när man värderar skulder och tillgångar har varit en omdiskuterat fråga. Antingen beaktar man 1) Brytdagen eller 2) Vid bodelningen.

Numera står det klart att den är dagen då boet är utrett som ska läggas till grund för värderingen (prop. 1986/87:1 s.159 f.)

Det kan tilläggas att man ska beakta den latenta skatteskuld som föreligger vid försäljning av aktier när man värderar tillgångarna (s.175 Agell/Brattström, 2013)

Lawline RådgivareRådgivare