Värdering av hus som är förskott på arv

En bror till mig fick år 2009 förvärva ett hus från vår mor, idag 96 år, genom en ekonomisk konstruktion som bland annat innehöll förskott på arv och ett avsevärt lån.

Vi har blivit rekommenderade att värdera huset på nytt. Vilket syfte skulle det ha? Kommer det att få någon ekonomisk betydelse vid arvskiftet?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessa frågor regleras i ärvdabalken(ÄB)

Enligt 6 kap 1 § ÄB föreligger en presumtion för att gåvor som en arvlåtare under sin livstid har gett en bröstarvingen är att anse som förskott på arv. Det gäller om inget annat har föreskrivits eller måste ha avsetts med hänsyn till omständigheterna.

Värdering av förskott på arv ska som huvudregel med utgångspunkt göras efter egendomens värde vid mottagandet om inte annat framgår av omständigheterna i det enskilda fallet, 6 kap 3 § ÄB. En sådan omständighet kan vara att den avlidne skrivit i testamente hur gåvan ska värderas. Men som sagt, det är alltså värdet vid gåvans givande och inte vid arvlåtarens död som enligt huvudregeln är utgångspunkten vid avräkningen av din brors del av arvet! Gåvotagaren tillgodoräknas alltså en eventuell värdeökning men står även risken för att värdet sjunker.

Därför kan jag inte ge dig ett svar på exakt varför huset skulle värderas på nytt utan jag skulle fråga den som sa att så borde göras, varför detta skulle vara nödvändigt i det här fallet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare