Vårdnad, boende, umgänge angående barn - vad kan man göra?

Hej ja har inte sätt mina barn en är 16 den andra är 13 jag aldrig slagit dem men vi hade problem med frugan vi är gifta i 21 år och nu hon skickade till tingsrätten at jag är olämplig pappa. Hon har jobbat natt och jag var alltid med barnen så tror jag hon manipulerade dem och dem seger att dem är rädda att träffa mej.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar utifrån vad du förklarar i din fråga att det rör sig om att mamman till dina barn hos tingsrätt ansökt om ensam vårdnad.

Barnets bästa:
Vid beslut gällande vem som ska ha vårdnaden om barn, var barnet ska bo samt hur barn ska umgås med föräldrar ska barnets bästa alltid beaktas. Se 6 kap. 2 a § föräldrabalken.

Vid bedömning av barnets bästa tar man hänsyn till:
1. Om det finns risk att barnet på något vis råkar illa ut och dess psykiska eller fysiska hälsa påverkas.
2. Barnets behov av att ha en god relation med båda föräldrar.
3. Barnets ålder samt mognad.

Vårdnadstvist:
Utgångspunkten för vad som är bäst för barnet är att båda föräldrar är vårdnadshavare. I det fall en av föräldrarna önskar att ändra på vem som ska ha vårdnaden kan dock en ansökan om ensam vårdnad lämnas till tingsrätten. Se 6 kap. 5 § föräldrabalken.

Tingsrätten gör en bedömning utifrån en mängd omständigheter och beslutar att vårdnaden ska fortsätta vara gemensam eller att den i fortsättningen endast ska tillfalla en förälder.

Bedömningen görs bland annat utifrån samarbetsförmågan mellan föräldrarna. Kan föräldrarna inte samarbeta kan det för barnet i längden bli påfrestande och där med inte vad som är bäst för barnet. Bedömning görs även över om någon förälder skulle vara olämplig på ett sätt som skadar barnets hälsa eller utveckling, se 6 kap. 7 § föräldrabalken.

Då barnen i detta fall är ganska gamla kommer troligtvis även deras vilja vägas in och också väga ganska tungt vid en bedömning.

Boende och umgänge:
I det fall rätten kommer fram till gemensam vårdnad kan rätten också, på begäran av en förälder, besluta om var barnet ska bo. Samma omständigheter som ovan lyfts tas med i bedömningen även i beslut kring detta. Se 6 kap. 14 a § föräldrabalken.

Ett barn har alltid rätt till umgänge med båda sina föräldrar, 6 kap. 15 § föräldrabalken. Detta då man vill främja den goda kontakten och det anses vara bäst för barnet med en god relation till båda sina föräldrar. Har en förälder ensam vårdnad eller i vart fall om barnen endast bor hos en förälder ska denne också se till att medverka till kontakten med den andra föräldern. På begäran kan tingsrätten besluta även i fråga om umgänge.

Sammanfattning:
En förälder kan hos tingsrätt ta upp frågan om vårdnad, boende samt umgänge. Tingsrätten beslutar i alla frågor utifrån vad som anses vara det bästa för barnet. Exakt hur utgången blir i ditt fall kan jag inte säga då jag skulle behöva mer specifik information. Det jag kan säga att är att tingsrätten kommer ta med allt som kommer fram i bedömning och ta det beslut som de anser vara bäst.

Vad kan du göra?
I första hand rekommenderar jag att du tar kontakt med socialnämnden i din kommun. Kommunen ska enligt 5 kap. 3 § socialtjänstlagen erbjuda samtal och familjerådgivning i syfte att få föräldrar att komma överens. Kommunen har alltså i uppdrag att hjälpa till i situationer som just denna.

I det fall frågan redan är uppe hos tingsrätt rekommenderar jag att du också tar kontakt med en jurist som kan hjälpa dig med att förklara vad som gäller samt medla i kommande tvist.

Hoppas att detta svar hjälpte dig. Har du fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare