FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/02/2017

Vårdnad och umgänge med barn

Hej. Jag och min sons far har gemensam vårdnad. Sonen är 3 år och jag och fadern gick isär för 2 år sen. Han har haft problem med missbruk till och från och umgänget har varit till och från beroende på faderns mående osv. Han hoppar över sina helger som han ska ha pga psykisk ohälsa, pengar brist eller inte haft tid att städa osv. Han kan ringa och "avboka" umgänget när han känner för det. Vi har varit på samarbetssamtal flera gånger, kommit överens och sedan hamnat på ruta 1 igen. Han flyttade sedan till en annan stad, 40 min från sonen och kan aldrig hämta eller lämna. Utan jag står för allt. Och mår han dåligt så blir de inget umgänge. Sonen börjar förstå lite och undrar när pappa kommer och nu vill jag sätta stopp för allt velade. Hur går jag vidare? Mvh tina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad finns i föräldrabalken (FB) kap. 6 (här).

Om någon av ett barns föräldrar vill få till stånd en ändring i vårdnaden, som i ditt fall, kan den föräldern väcka talan enligt 6:5 (här). Rätten kommer då besluta om vårdnaden ska fortsätta vara gemensam eller ändras till ensam. Det finns även möjlighet för er, dig och barnets pappa, att avtala om vårdnaden enligt 6:6 (här). Vid beslut, både enligt 6:5 och 6:6, är det barnets bästa som skall vara avgörande, vilket stadgas i 6:2 (här). Vad som är barnets bästa skiljer sig från fall till fall, men domstolen beaktar vid bedömningen bl.a. barnets behov av en nära kontakt med båda föräldrarna samt risken för att barnet far illa. Är ni överens och har avtalat om vårdnaden talar mycket för att domstolen godkänner det. Ytterst blir dock domstolens respektive socialnämndens uppfattning, antagande och bedömning avgörande för vad som anses vara barnets bästa.

Skulle du få ensam vårdnad har ert barn dock rätt till umgänge med sin pappa, enligt 6:15 (här). Umgänget kan ske genom träffar eller annan kontakt. Rätten är dock ingen plikt och inte heller är det någon rätt för pappan att få umgänge med barnet. Det är domstolen som enligt 6:15 a (här), på talan av förälder eller socialnämnd, beslutar om sådant umgänge. Likt vid beslut om vårdnad är det barnets bästa som avgör frågan om umgänge.

När det gäller de resekostnader som föranleds av din sons umgänge med sin pappa ligger det primära ansvaret på pappan. Som boendeförälder ska du dock ta del i kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till din och pappans ekonomiska förmågor och övriga omständigheter, enligt 6:15b (här). Det senare förutsätter enligt föräldrabalkens förarbeten dock att avståndet mellan bostadsorterna överstiger tio mil.

Du har alltså rätt att vid en domstol väcka talan om ensam vårdnad. Frågor som rör vårdnad tas upp av tingsrätten i den ort där barnet har sitt hemvist.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare