Vårdnad om förälder med ensam vårdnad avlider

Jag och min sambo ska inom kort skriva på faderskapsintyget. Vi har sedan tidigare bestämt tillsammans att jag (modern) ska ha ensam vårdnad. Men vad skulle hända om jag avlider?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor om vårdnad är det föräldrabalkens(FB) 6 kapitel som gäller.

Om en förälder har ensam vårdnad om ett barn, och föräldern sedan avlider, så ska rätten i första hand anförtro vårdnaden åt den efterlevande föräldern. Detta görs på ansökan av den andra föräldern eller på anmälan av socialnämnden. Om rätten anser att det är lämpligare så ska den anförtro vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare, 6 kap 9 § andra stycket FB.

När rätten gör en bedömning av vårdnadsfrågan så ska barnets bästa vara avgörande enligt 6 kap 2 a § första stycket. Enligt andra stycket ska det fästas avseende särskilt vid

Risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och Barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare