Varför är 29/29 principen snävare i den offentliga sektorn?

Varför är 29/29 principen "snävare" för arbetstagaren inom den offentliga sektorn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är 29/29 principen?
Principen har fått sitt namn efter rättsfallet AD 1929 nr 29 vilket rörde arbetsskyldighet i förhållande arbetsgivarens omplaceringsrätt. Principen utgör en begränsning av en arbetsgivares omplaceringsrätt, alltså sätter den gränser för vilka arbetsuppgifter en arbetsgivare kan omplacera en anställd till. Arbetsdomstolen kom i målet fram till att det för en kollektivavtalsbunden arbetstagare finns tre kriterier för arbetsskyldighet vid förändringar i arbetsuppgifterna.

Dessa tre kriterier är att:
- Arbetsuppgifterna ska vara för arbetsgivarens räkning, det vill säga att det inte kan krävas att du utför arbetsuppgifter hos en annan arbetsgivare
- det ska ha ett naturligt samband med verksamheten, alltså måste uppgifterna gå att knyta an till den verksamhet som bedrivs.
- det ska vara inom ramen för arbetstagarens yrkeskvalifikationer. Alltså ska ingen omfattande omskolning behöva ske.

Varför är principen snävare för vissa?
I praxis har principen ansetts vara något snävare för vissa, exempelvis tjänstemän eller akademiker.
Anställningsavtalen för dessa typer av tjänster är oftare mer preciserade vad gäller arbetsuppgifter och instruktioner. Istället för undersöka vad som ryms inom ramen för arbetstagarens yrkeskvalifikationer ser man till arbetsuppgifterna/instruktionerna genom anställningsavtalet. Detta har gjort att man i dessa fall låtit bedömningen av arbetsskyldigheten grundats på om förändringen av arbetsuppgifterna förändrat anställningen i grunden. Om så är fallet kan omplaceringen vara att anse som att arbetstagaren avskiljs från anställningen.

I anslutning till detta bör dock nämnas att praxis på senare tid utvecklats i den riktning att skillnaderna mellan offentligt anställda och privata inte längre är lika stora i förhållande till 29/29 principen (exempelvis i arbetsdomstolens dom 2002 nr. 134).

Hoppas du fick svar på din fråga.
Välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Jakob JohanssonRådgivare