Varför får halvsyskon mindre arv?

Hej!

Min far avled för många år sedan och nyligen avled också min mor efter en tids sjukdom.

Min mor hade två barn, jag själv och min äldre halvsyster. Min halvsyster kom till i ett tidigare förhållande mellan min mor och en annan man.

Jag och min halvsyster försöker räkna ut hur arvskiftet blir nu när vår gemensamma mor avlidit.

Min fars bouppteckning visar att han ägde 80 % av boet vid has död.

Vidare fick jag en gåva som i testamentet anges den som förskott på mitt arv till ett värde av 230.000kr.

Om jag förstår reglerna rätt är mitt farsarv då 80% av boets behållning från min mor. Min gåva på 230.000 adderas till boets behållning innan fördelningen görs. Som farsarv jag får 80% av den summan minus 230.000. Därefter delar jag och min halvsyster på återstoden.

Fråga 1: Betyder detta att min halvsyster bara får 10% av boets nya högre behållning?

Det verkar ganska lite…

Exempel:

Anta att boet efter min mor blev 500.000.

Mitt fars-arv blir då 80% av 730.000 minus 230.000 = 354.000

Arvet efter min mor blir 10% av 730.000 = 73.000

Mitt totala arv blir 354.000 + 73.000 = 427.000

Min halvsysters arv blir 10% av 730.000 = 73.000

Hoppas på klargörande svar, M.V.H. Lars N.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Tillämplig lag

För det första så är det Ärvdabalken (ÄB) som behandlar arv.

Svar

Din uträkning är korrekt utifrån de omständigheter du tar upp, du ska totalt få 427 000 av 500 000 och din halsyster ska få 73 000.

Ditt exempel

Till att börja med ska ditt förskott på arv läggas till på boets behållning efter din mor, 6 kap. 5 § ÄB. Alltså blir det 500 000 + 230 000 = 730 000. Eftersom din far har avlidit tidigare och att bouppteckningen visade att han hade 80% av dina föräldrars gemensamma tillgångar så är det denna andel du ska få, 3 kap. 2 § ÄB. Du ska alltså totalt få 584 000 av din far varav du i förskott fått 230 000 varför det återstår 354 000 kr.

Din halvsyster ska bara ärva er mor. Er mors del är 20 % av 730 000 = 146 000 kr. Detta delar ni lika på då det inte framgår att det finns något testamente eller andra barn. Din halvsyster får därför 73 000 och du får 73 000.

Ditt totala arv ska bli 657 000 varav du ska få ut 427 000 nu. Din halvsysters totala arv ska bli 73 000 som hon ska få ut nu.

Varför får din halvsyster så lite?

Egendomsförhållandena mellan din mor och far har varit väldigt olika, jag tror att har din far haft enskild egendom som inte delats mellan honom och din mor vid hans död. Annars ser jag inte hur han kan ha kvar 80 % efter bouppteckningen. Arvsrätten är utformad så att pengarna ska stanna inom den avlidnes arvsordning och därför ärver inte styvbarn.Hoppas att detta klargjorde din situation, annars är det bara att ställa en till fråga!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare