Varför läggs min brottsanmälan om förtal ner?

Om en förtalsanmälan gjorts till polis och fallet läggs ner (trots bevismaterial som enl. min mening är tydligt), vad ska jag då göra? Dessa personer har sedan fortsatt sprida förtal, ska jag anmäla dessa och det gamla på nytt?

Vad behöver jag göra för att det ska tas på allvar? Förtalet påverkar både privatliv och verksamhet (förlorat anseende och inkomst) oerhört negativt.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Tyvärr läggs många förtalsärenden ner hos polisen p.g.a. de är så svåra att bevisa. Även om du anser att bevismaterialet är tillräckligt är det många förutsättningar i brottsbestämmelsen som måste vara uppfyllda för att domstolen ska kunna fälla den skyldige.

Det har utvecklats en praxis, som också framkommer i lagtext, som innebär att har man som privatperson av en annan privatperson blivit utsatt för förtal får man i huvudsak samla in bevis och stämma in gärningsmannen själv i tingsrätten. Att det är så framkommer av regeln i 5 kap. 5 § brottsbalken. Där står att "Brott som avses i 1–3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden". Med "åtalas" menas att man skickar in en stämningsansökan (ansökan om att domarna i tingsrätten ska avgöra om gärningsmannen är skyldig till brottet eller inte) till närmsta tingsrätt (första instans i domstol). I 5 kap. 5 § brottsbalken står också att en åklagare (som är den person polisens brottsutredning vidarebefordras till om polisen anser att det finns skäl att fortsätta processen) får väcka åtal om det är "påkallat från allmän synpunkt". Huvudregeln är att det inte är påkallat från allmän synpunkt att väcka en åklagare ska väcka talan. Lagstiftaren har resonerat så att förtalsbrott är en form av "skvallerbrott" som var och en bäst löser på egen hand. Det är ett brott som i regel inte angår staten att lägga sig i och därför är också rimligt att den som blivit utsatt för förtal själv får agera för att bevisa för domstolen att skvallret, inte bara är skvaller utan faktiskt ett brottsligt förtal.

Förstår att det känns hårt för dig att läsa detta men tyvärr är det så lagstiftningen och den praktiska tillämpningen kring förtalsbrottet (5 kap. 1 § brottsbalken) ser ut.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare