Varför nekas gemensam vårdnad när båda föräldrarna är överens?

Om båda föräldrarna är överens om gemensam vårdnad varför har vi då blivit nekade ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag framhäva att vårdnadstvister är väldigt individuella och det är omöjligt för mig att veta varför just er vårdnadstvist har hanterats på detta viset. Det jag kan göra är att förklara generellt vad man fokuserar på i vårdnadstvister och vilka resonemang som görs. Vårdnadstvister är också väldigt känslosamma och jag vill därför förtydliga att min rådgivning är en generell redogörelse för lagen och inte en bedömning av er som föräldrar.

Utgångspunkten är alltid "barnets bästa"

Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera aspekter. Det får inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern, man främjar kontinuitet i barnens liv (att de ska bo kvar där de har skola och trygghet tex), barnen har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna och slutligen får barnets egna vilja påverkan av beslutet i den mån det är skäligt med hänsyn till barnets ålder och mognad.(6 kap. 2 a § Föräldrabalken)

Gemensam vårdnad är målet

Forskning visar att barn med två föräldrar med gemensam vårdnad mår bättre än de med delad vårdnad, och därför är det målet vid vårdnadstvister. Domstolen vill besluta om gemensam vårdnad och kan göra det mot en förälders vilja, men inte emot båda. År 2017 kom en SOU som heter: "Se barnet" med lagförslaget att domstolen ska kunna döma gemensam vårdnad emot båda föräldrarnas vilja. I ert fall är ni båda ense om gemensam vårdnad och har blivit nekade till detta, vilket vid första anblick förvånar mig då gemensam vårdnad som nämnt är målet och i enlighet med barnets bästa. (6 kap. 5 § Föräldrabalken)

Sammanfattningsvis vad som kunnat påverka vårdnadsbeslutet

Om man föreställer sig att gemensam vårdnad är ena sidan av myntet så är samarbete andra sidan. Ofta ansöker en förälder om ensam vårdnad för att det helt enkelt inte går att samarbeta med andra föräldern, att relationen mellan föräldrarna är så infekterad och konfliktfylld att den gemensamma vårdnaden inte är möjlig att genomföra. Jag kan som nämnt endast spekulera i och med att din fråga inte innehåller så mycket bakgrundsinformation, men jag tror att ni blivit nekade gemensam vårdnad för att det inte ansetts fungera. Det kan bero på mycket samarbetssvårigheter och konflikter som går ut över barnet, eller att gemensam vårdnad skulle få en negativ effekt på "barnets bästa" (se alla kriterierna ovan under första rubriken) (6 kap. 4 § Föräldrabalken). Enda anledningen till att neka gemensam vårdnad är för att det ansetts påverka barnet mer negativt än andra alternativ. I vårdnadsfrågor ställer sig rätten på barnets sida och tar ingen markant hänsyn till föräldrarnas vilja eller planering. Barnets bästa väger alltid tyngst.

Om ni läser min redogörelse för vad man ska ta hänsyn till när man avgör en vårdnadsfråga och känner att inget av detta passar in på er situation kan ni förmodligen överklaga. Det framgår inte vilken instans/myndighet som tagit detta beslutet men ni har nästintill alltid en möjlighet att överklaga beslutet till domstol/högre instans. Högsta domstolen är högsta instans och dess beslut kan inte överklagas. Ni har också rätt att få veta vad som legat till grund för beslutet, så begär ut den informationen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare