Varför omfattas inte personer över 65 av LSS?

Hej! Jag läser till socionom och har en fråga angående LSS. Vad jag kan se står det inget i lagen om att personer över 65 år inte omfattas. Trots det så får ingen person över 65 år LSS utan hänvisas till SoL och insatser inom äldreomsorgen. Varför är det så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

I lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, finns som du säger inget övre tak vad gäller ålder.
Det har dock blivit praxis att insatser enligt LSS är till för personer yngre än 65. Detta kan bland annat bero på att det tidigare fanns en lag som hette lagen om personlig assistans, LASS, och i den fanns en övre takgräns för ålder vid 65 år. Denna lag finns inte längre och assistansersättning regleras istället i Socialförsäkringsbalken, SoL. En annan anledning kan formuleringen i LSS angående de tre personkretsarna, dvs. vilka personer som lagen omfattar. I personkrets tre ingår "personer med andra fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som inte beror på normalt åldrande och som finns kvar under lång tid". År 2008 företogs en utredning om LSS, "Möjlighet att leva som andra", där det bland annat föreslogs att formuleringen skulle tas bort pga. att den kunde vara något missvisande. Denna förändring gjordes dock aldrig.

Med anledning av detta är det alltså praxis hos kommunerna att inte tillämpa LSS på personer över 65 år och de hamnar då istället i äldreomsorgen. Vissa variationer i kommunens förhållningssätt till denna "65-årsregel" förekommer dock.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare