FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/12/2018

Varför tar det tid innan tingsrätten kan meddela dom?

Varit på huvudförhandling i tingsrätten angående vårdnad av barn.

Dom meddelas om tre veckor. Vad händer i mellantiden, är beslutet fattat och det är skrivarbetet som tar tre veckor.

Eller hämtar TR in mer information i målet. Varför tar det tid?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter att rätten hållit huvudförhandling håller rättens ledamöter överläggning. Dom kan meddelas direkt efter överläggningen i samband med rättegången, men om rätten behöver mer tid för överläggning kan de istället meddela dom vid ett senare tillfälle. i samband med rättegången ska de då i sådana fall ange tid och datum för när domen kommer meddelas. Utgångspunkten är att dom ska meddelas inom två veckor från dess att förhandlingen avslutats (17 kap. 9 § rättegångsbalken). Om det finns synnerligt hinder för detta kan det få dröja längre innan dom meddelas. I ert fall har alltså rätten funnit skäl att ta längre tid på sig att meddela dom, kanske för att det är en fråga som förfaller vara oklar.

Rättens beslut ska grundas på det som förekommit vid huvudförhandlingen (17 kap. 2 § rättegångsbalken). Under de tre veckorna ni får vänta till dom meddelas, kommer rätten alltså inte att inhämta mer information i målet. Det är helt enkelt den tid som rätten behöver för att fatta sitt beslut och sedan kunna skriva dom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare