Varken med i testamente eller släkting ska ärva - efterarv?

Hej, jag och min bror förlorade vår far 2003. Vid detta tillfälle fick vi ut en del av vårat arv efter våran far. Nu har kvinnan han var gift med gått bort och för ett par veckor sedan ringde en advokat och sa att man skulle ha möte gällande testamentet efter henne. Hade ingen möjlighet att gå dit och jag frågade henne varför jag skulle vara med. Då förklarade hon att jag var en av dom som skulle ärva en del av detta efter henne och min far igen? Jag har letat lite gällande detta men hittar inget svar på vad jag ska ärva? Kvinnan i fråga har testamenterat sin del till andra. Skulle detta ha med laglotten på 25 % att göra som man inte kan ta bort? Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för din rätt till efterarv och sedan förklara hur man beräknar efterarv. Sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Jag kommer utgå ifrån att din far hade två barn, ifall han hade fler barn har även de arvsrätt. Jag utgår också ifrån att kvinnan som nu har gått bort inte var er mor.

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Rätt till efterarv

Utifrån din fråga förstår jag det som att du och din bror bara fick ut en del av ert arv efter er far. Detta i kombination med att kvinnan i fråga inte testamenterat något till er och att advokaten sa att ni skulle ärva gör att det måste handla om ett efterarv efter er far.

Eftersom ni inte fick ut hela ert arv efter er far, förutsätter jag att kvinnan han var gift med fick den övriga delen av ert arv istället. I sådana fall har ni rätt till efterarv efter henne nu, se ÄB 3 kap. 2 §.

Hur beräknar man efterarv

Hur stort efterarvet är kan jag inte svara på då jag inte fått tillräckligt med information, men jag kan förklara hur uträkningen går till genom ett exempel:

Exempel) Säg att vid er fars bortgång lämnade han efter sig 100 000 kr och kvinnan han var gift med hade också 100 000 kr. Ifall det inte fanns något testamente eller övriga arvingar hade i sådana fall du och din bror rätt till hälften av er fars arv, d.v.s. 50 000 kr var. Ifall ni exempelvis bara tog ut 25 000 kr var och istället avstod från resten av ert arv till förmån för kvinnan han var gift med har ni nu rätt till efterarv. Efterarvet beräknas som en kvotdel vilket i detta exempel skulle bli: 25 000/150 000 = 1/6 var. Man tar alltså den summan ni avstod från att ta ut från arvet och delar den på hela summan som kvinnan fick behålla. I detta exempel skulle alltså du och din bror båda ha rätt till efterarv om 1/6 av kvinnans dödsbo när hon nu avlidit.

Som du märker beror vad ni nu kommer ärva på ett antal olika faktorer som jag inte känner till. Dessa inkluderar hur stor del av arvet ni avstod från, hur mycket kvinnan ägde vid er fars bortgång och hur mycket kvinnan ägde vid sin bortgång.

Sammanfattning

Utifrån den information jag fått verkar det som att det rör sig om ett efterarv. Om ni avstod från att ta ut hela ert arv och istället lät kvinnan behålla de pengarna har ni rätt till efterarv nu. Hur stort efterarvet är beror på ett antal olika faktorer, men man räknar ut efterarvet genom att ta den delen av arvet som du avstod ifrån att ta ut delat på kvinnans förmögenhet vid din fars bortgång. Då får man fram en kvotdel exempelvis 1/6. I sådana fall har du rätt till 1/6 av dödsboet som kvinnan nu lämnat efter sig. D.v.s. om hon lämnat efter sig 60 000 kr skulle du ha rätt till 10 000 kr i detta exempel.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare