Vem äger levererade varor till en butik som går i konkurs

Frågan var vem äger varorna man har sänt till en butik om butiken går i konkurs. Man har ej skickat ut en faktura utan man får betalt för vad som är sålt efterhand. Vem äger resterande varor juridiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller leverans av varor på kredit, vilket det här verkar vara frågan om, så tillhör varorna konkursboet vid en eventuell konkurs. I detta fallet är det alltså butiken som äger varorna, och värdet av dem kommer att fördelas på borgenärerna.

Det viktiga för leverantören är att göra sig tillkänna för konkursförvaltaren och visa att butiken är skyldig betalning för varorna. Där efter kommer konkursboets förmögenhet att delas proportionerligt mellan alla borgenärer.

Om du behöver mer vägledning eller har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till mina kollegor på telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare