Vem ansvarar för brandskador i lägenheter?

Hej min mamma lägenhet har brunnit eftersom mamman har glömt att stänga spisen genom matlagning. Min mamman hade inga hemförsäkring i lägenheten eftersom hon är ny flyttat och vi har inte hunnit att täcka det. Min mamma är i passion och kunde inte hyra lägenhet så står jag som borgensförbindelse. Jag behöver hjälp. Vad händer nu? Kommer vi stå i kostnaden för att bygga om huset? Det är bara köket som har brunnit. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att din mamma bor i en bostadsrätt, där du står som borgensförbindelse. I bostadsrättslagen stadgas att bostadsrättshavaren som huvudregel inte ansvarar för brandskador (7 kap. 12 § bostadsrättslagen). Ett undantag görs dock för sådana brandskador som uppkommit på grund av bostadsrättshavarens egen vårdslöshet eller försummelse. Sådana skador ansvarar man själv för. I det här fallet har skadan uppkommit genom din mamma. Sannolikt är ni därför ansvariga för att reparera köket, och för att betala för de reparationerna.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare