Vem ansvarar för trasigt element i bostadsrätt?

Hej!

Jag flyttat i sommars, nu på vinter upptäckt att element i mitt sovrum funkar inte, temperaturen i rummet är 15-17gradder.

Har kontaktat föreningen sedan november, men ordförande säger att han har inte tid, då vände jag till andra i föreningen som har noll koll han har provat luftat, men säger att han kan inte göra nåt. Lösningar att jag ta in en rörmokare och jag står för. Jag undrar om det stämmer, är jag som ska betalar? Jag har köpt em extra element som kostade 1500kr och betalat extra elräkningar per manad. Vill inte betala mer.

Tack för svar!

Jade

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!
Du skriver i frågan att "ordförande" inte ger dig den hjälp du behöver. Jag antar därför att frågan rör ett trasigt element i en bostadsrätt.

Det första du bör göra är att läsa vad föreningen har stadgat angående ansvar för denna typ av skada.
Då ordförande inte nämner stadgarna och övriga medlemmar inte har koll så kommer jag att utgå från att stadgarna tiger i denna fråga.
Då inget stadgats får man vända sig till bostadsrättslagen för att söka svar.

Enligt 7:12 bostadsrättslagen ansvarar du som bostadsrättsinnehavare för att hålla lägenheten i gott skick. Det är föreningens ansvar att dessa installationer hålls i gott skick, 7:4.

"Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet." Detta stycke reglerar ansvarsfördelningen och uttrycker tydligt att ansvaret i detta fall ligger på föreningen.

Om föreningen brister i sitt åtagande får bostadsrättsinnehavaren på föreningens bekostnad enligt 7:2 åtgärda felet, om inte styrelsen på tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske. Då föreningen på tillsägelse inte vidtagit åtgärder kan du på föreningens bekostnad stå för dessa.

Jag råder dig att ta kontakt med din förening. Enligt socialstyrelsens rekommendationer ska du inte behöva ha det kallare än 18 grader.

Med vänliga hälsningar

Alban DautajRådgivare