Vem ansvarar för vattenskada i källare?

Hej sålde mitt hus efter köparen flyttade in så kom det vatten i källaren inget som jag har märkt när jag bott här

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tråkigt att höra om vattnet (vattenskadan) i källaren. Det som kommer avgöra vem som ska ansvara för felet i detta fall är dels huruvida vattenskadan var upptäckbar vid köparens besiktning av huset och dels huruvida vattenskadan fanns redan vid husköpet. Det är alltså dessa två frågor vi måste ställa oss för att reda ut vem som bär det juridiska ansvaret i din fråga.

Fråga 1: Var vattenskadan upptäckbar vid köparens besiktning av huset?

Huvudregeln vid köparens besiktning är enkel nämligen att du som säljare inte ansvarar för fel som köparen borde upptäcka vid en "normal" besiktning (4 kap 19 § andra stycket jordabalken). Vad som menas med en "normal" besiktning är för köparen klart mer omfattande än vad det låter. Köparen får inte åberopa fel som kan upptäckas av en professionell besiktningsman och inte heller fel som köparen av olika anledningar kan "förvänta sig" exempelvis pga. fastighetens ålder eller skick.

Fråga 2: Fanns vattenskadan överhuvudtaget vid husköpet?

Detta är den andra frågan vi behöver ställa oss. För att du som säljare ska bli juridiskt ansvarig måste köparen bevisa att vattenskadan i källaren fanns där redan vid köptillfället. Detta grundar sig i att du som säljare naturligtvis inte kan gå runt o antas vara betalningsansvarig för vattenskador som likväl kan vara orsakade av köparen efter själva husköpet. I din fråga blir det alltså upp till köparen att bevisa att vattenskadan i källaren förelegat redan vid köptillfället.

Sammanfattning

Du som säljare kan bli ansvarig för denna typ av vattenskada om den varit dold vid köpet och köparen dessutom lyckas bevisa att den de facto också förelegat vid själva köptillfället. Är dessa två förutsättningar inte uppfyllda blir du som säljare inte juridiskt ansvarig för vattenskadan.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare