Vem ärver efter makes bortgång?

Jag är gift. Maken har inga barn, hans föräldrar är döda. Han har syskon i livet. Vi har inte äktenskapsförord och inte testamente. Vem ärver honom om han dör före mig?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Ulla!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svar på frågor om arvsrätt finner vi i ärvdabalken (äb). I 2 kap. äb redogörs vilka arvsklasser som ärver arvlåtarens kvarlåtenskap. Detta är barn, föräldrar, farföräldrar och så vidare. I detta kapitel behandlas inte makars arvsrätt utan görs istället i 3 kap. 1 § äb. Makars arvsrätt har företräde framför den arvsrätt som framgår i 2 kap.

Trots att du och din make inte har dokumenterat testamente eller registrerat ett äktenskapsförord ärver du din makes kvarlåtenskap. Om förutsättningarna som framställs i din fråga fortfarande råder i det fall din make skulle avlida kommer du att ärva hälften av din makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt och resterande del med full äganderätt.

Att ärva med fri förfoganderätt innebär att du inte får, genom testamente eller förmånstagarförordnande, göra dig av med denna del. Att ärva med full äganderätt innebär att du får göra vad du vill med arvet.

Anledningen till att du ärver hälften med fri förfoganderätt är att din makes syster ska erhålla denna del efter dig enligt 3 kap. 2 § äb. Systern har rätt till ett så kallat efterarv efter sin broder.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare