Vem ärver fritidshuset från min bror?

Min bror och jag har fått ett fritidshus i gåva av min far som enligt gåvobrevet räknas som enskild egendom. Båda våra föräldrar har besittningsrätt så länge de lever. Han var ensam ägare till fastigheten. Vi fick 50% var. Min far är avliden sedan många år men min mor lever. Både min bror och jag är gifta men det finns inga barn hos någon av oss eller våra respektive. Nu har min bror dessvärre avlidit och jag undrar om det blir jag som får ärva hans 50% eller hans fru eller rent av min mor?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du i din fråga inte nämner något om ett testamente utgår jag i mitt svar från att arvet kommer fördelas efter den legala arvsordningen. Jag kommer nedan gå igenom de regler som är aktuella i er situation för att sedan ge en kort sammanfattning.

Enskild egendom

Jag vill börja med att nämna att den omständigheten att fritidshuset är enskild egendom betyder att den inte tas med i bodelningen mellan din bror och hans fru (7 kap. 1 § ÄktB, 10 kap 1 § ÄktB). Det påverkar däremot inte hur arvet sedan fördelas.

Legala arvsordningen

Din brors fru kommer att ärva hela din brors kvarlåtenskap, däribland 50 % av fritidshuset (3 kap. 1 § ÄB). Vid hennes bortgång har din brors arvingar rätt till en del av kvarlåtenskapen efter henne. Denna delen är oftast hälften av tillgångarna men det beror på hur stor del av fruns sammanlagda tillgångar som kom från din bror och även lite andra omständigheter (3 kap. 2-4 § ÄB). Hon ärver alltså kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt, inte äganderätt.

Enligt den legala arvsordningen ärver föräldrarna om det är så att inga barn, eller makar, finns. Om den ena föräldern är död, som i ditt fall, ärver den förälderns bröstarvinge dennes lott (2 kap. 2 § ÄB).

Om din brors fru skulle gå bort medan du och din mamma fortfarande är i livet skulle ni alltså dela på den del av fruns kvarlåtenskap som får anses komma från din bror. Det är som utgångspunkt hälften av kvarlåtenskapen.

Om endast du lever har du ensam rätt till den delen som kommer från din bror.

När den efterlevande maken går bort ska arvingar från den första som regel tilldelas den egendom som tillhört den först avlidna (3 kap. 5 § ÄB). Det innebär att du och/eller din mor vid fruns bortgång som regel ska tilldelas fritidshuset.

Sammanfattning

Din brors fru kommer att ärva din brors kvarlåtenskap. Vid hennes bortgång har du och/eller din mor rätt till den del av hennes arv som kan anses komma från din bror.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att kommentera eller ställa en ny fråga om du har fler funderingar.

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare