Vem ärver huset?

Min man äger huset och har lån på det vad händer om han dör. Vi är gifta och har 3 vuxna barn. Man ärver väl inte skulder vem får huset. Vi stod båda på lånet förr men banken ändrade det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsrätt hittar du i ärvdabalken.

Om din man avlider har du rätt till hans kvarlåtenskap (3 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär alltså i teorin att du kommer att ärva huset.

Man ärver däremot inte skulder vilket innebär att man ärver det som finns kvar efter att dödsboets skulder har täckts. I vanliga fall säljs då den avlidnes tillgångar för att täcka skulderna som finns. Sedan ärver arvingarna de resterande tillgångarna. I detta fall skulle då huset säljas för att betala av lånet på banken och sedan skulle du få värdet som blir över.

Du kan dock välja att överta huset men då måste du även överta betalningsansvaret för lånet samt att banken då måste godta att du gör detta. Det beror på hur din betalningsförmåga ser ut om banken kommer vara villiga att godta dig som låntagare. Om banken inte samtycker och du inte har andra tillgångar att betala av lånet med kommer huset behöva säljas för att betala av lånet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare