Vem ärver min syster?

Min syster är gift och de har inga barn. Hennes make har inga syskon och inga föräldrar i livet. Om min syster dör före maken så antar jag att maken ärver allt. Men vem ärver när maken dött?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Eftersom din syster inte har några barn kommer, precis som du skriver, hennes make ärva henne om hon avlider först (3 kap. 1§ 1 stycket ÄB). När hennes make avlider kommer arvet efter honom som huvudregel delas i hälften, så att ena hälften av arvet går till hans arvingar och hälften av arvet går till din systers arvingar (3 kap. 2§ ÄB). Det finns dock vissa specialregler om när arvet ska delas på annat än hälften, men jag går inte in på det eftersom det inte finns förutsättningar för detta. Eftersom du skriver att din syster inte har några barn kommer det vara era föräldrar som i första hand ska ärva henne (2 kap. 2§ 1 stycket ÄB). Skulle någon eller båda av era föräldrar inte vara i livet blir det istället du som syster och eventuella andra syskon som ska ärva din syster när hennes make dör (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB).

Du skriver också att din systers make inte har några syskon eller föräldrar i livet. Först och främst gäller då att hans syskons eventuella avkomlingar ska ärva (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB). Finns det inga avkomlingar till hans syskon som kan ärva gäller istället att hans mor- och farföräldrar ärver (2 kap. 3§ 1 stycket ÄB). Skulle hans mor- och farföräldrar inte vara i livet ska deras barn ärva istället (2 kap. 3§ 2 stycket ÄB).

Sammanfattningsvis stämmer det att maken ska ärva din syster om hon avlider först. När han sedan avlider ska din systers arvingar ärva hälften och makens arvingar ärva hälften av arvet efter maken.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare