Vem bär risken för varor som tappats bort under transporten?

Hej, jag gar beställt varor från en mindre butik online, de hade inte flera fraktalternativ utan endast ett där de skickar som brev till brevlåda. Nu kom inte varorna fram vad gäller här? Jag anser att företaget ska ansvara eftersom jag inte aktivt själv valt ett specifikt fraktsätt. Om det tex fanns spårbart till ombud och jag ändå väljer brevlåda, då tar jag risken. Inte annars. Stämmer detta? Butiken menar att jag har godkänt villkoren och får snällt betala för varor jag inte fått...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om du, så som butiken hävdar, måste betala för varorna som du beställt trots att de försvunnit under transporten. Jag utgår med det sagt från att företaget faktiskt har postat paketet och att paketet har försvunnit efter att transportören tagit hand om det.

Vid besvarandet av frågan utgår jag vidare från att du köpte varorna i egenskap av konsument från ett företag. Konsumentköplagen (KköpL) blir därför tillämplig och lagen är då tvingande till din fördel (1 kap. 10 § KköpL). Att lagen är tvingande betyder att företag inte får använda sig av villkor som ger dig som konsument sämre förutsättningar än vad som föreskrivs i lagen.

Risken för varan

När du som konsument "står risken för varan" innebär det att du är skyldig att betala för varan även om den har kommit bort, så länge det inte beror på säljaren (2 kap. 6 § tredje stycket KköpL). Risken för varan övergår på konsumenten när den är avlämnad (2 kap. 6 § första stycket KköpL). Varan anses vara avlämnad när du som konsument får varan i din besittning (2 kap. 3 § KköpL). Det kan ske antingen genom att du själv eller ditt ombud får varan i besittning eller genom att en på egen hand anlitad transportör tar hand om varan. Även om du som konsument har anlitat en egen transportör ska varan dock inte ses som avlämnad förrän du får den i din besittning, om det är säljaren som erbjudit transportalternativet (2 kap. 3 § KköpL).

Vad som gäller i ditt fall

I ditt fall är varan inte att se som avlämnad eftersom det är butiken som har tillhandahållit fraktalternativet. Även om det hade funnits flera fraktalternativ hade varan inte ansetts avlämnad förrän du fått den i din besittning. I ditt fall anser jag att varan är i din besittning först när den anländer till din brevlåda.

Påföljder

Eftersom företaget inte levererat varan är företaget i dröjsmål (3 kap. 1 § KköpL) och du som köpare har därför rätt till påföljder (3 kap. 2 § KköpL). Om du inte redan betalat för varorna har du rätt att hålla inne din betalning (3 kap. 3 § KköpL). Du kan även kräva att företaget fullgör köpet (3 kap. 4 § KköpL) vilket innebär att de ska leverera den vara som du har beställt. Ett sådant krav måste göras inom rimlig tid. I andra hand, t.ex. om företaget meddelar att det inte kan leverera varan, kan du häva köpet (3 kap. 5 § KköpL). I ett sådant fall ska prestationerna återgå vilket innebär att företaget ska betala tillbaka dina pengar. Du har även rätt att kräva skadestånd om den försenade levereransen har medfört extra kostnader för dig (6 kap. 1 § KköpL).

Hur du kan gå vidare

Jag rekommenderar att du hör av dig till butiken och förklarar att du inte vill betala för varorna som tappats bort. Skulle du och säljaren inte komma fram till någon lösning kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN tar beslut i tvister mellan konsumenter och företag. Deras beslut är inte juridiskt bindande (såsom domstolsbeslut) utan ska ses som rekommendationer. Jag skulle dock gissa att det finns goda chanser att företaget skulle följa ARN:s beslut. Här kan du läsa mer om ARN och vilka krav som ställs för att ARN ska pröva ditt ärende.

Med vänlig hälsning,

Sofia DanielssonRådgivare