FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/04/2019

Vem får gå på en häktningsförhandling?

Hej!

Jag har gått på förhör två gånger som vittne till ett brottsmål, så min fråga är om jag får gå (om häktesförhandlingen inte har lyckta dörrar så klart) på en av de misstänktas häktesförhandling eller inte?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En häktningsförhandling är offentlig på samma sätt som en huvudförhandling i ett mål, det finns dock fler omständigheter som kan göra att förhandlingen, eller delar av denna, hålls bakom stängda dörrar, när det gäller häktningsförhandling. När man anser att det med hänsyn till utredningen är nödvändigt hålls större delen av förhandlingen bakom stängda dörrar och det som sägs vid förhandlingen får inte spridas vidare. Detsamma gäller när åklagaren påstår att det finns en kollusionsfara, risk för att den misstänkte undanröjer bevis eller på annat sätt förstör en brottsutredning.

Det kan vara svårt att veta på förhand om förhandlingen kommer att hållas bakom stängda dörrar, men det du kan göra är att kontakta domstolen där förhandlingen ska hållas och fråga, eller fråga åklagare eller advokat som kanske har en aning om hur det kommer att gå till.

När det gäller att du varit vittne i målet så är min uppfattning att det inte ska ha någon betydelse, eftersom att häktningsförhandlingen går ut på att pröva skäl för häktning och inte skuldfrågan. Jag råder dig dock även här att kontakta domstolen, åklagare eller advokat för att få ett säkert svar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare