FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/03/2018

Vem får överklaga dom i tvistemål eller brottmål?

Hej!

Jag reagerade på en artikel och skulle vilja överklaga domen som har getts till personen. Jag har absolut ingen relation till personerna som är inblandade ivfallet och var ej med när aituationen hände. Den enda informationen jag har är artikeln samt att jag läst domen.

Kan jag överklaga? Har jag klagorätt? Vad gäller här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tvistemål

Part har som regel endast rätt att överklaga när domen har gått honom eller henne emot. Om så inte är fallet anses parten inte ha något rättsligt intresse av att få till stånd en ändring av domen.

Brottmål

Rätt att överklaga tillkommer i första hand parterna vid tingsrätten. Också i brottmål krävs att en part har ett rättsligt intresse av att få till stånd en ändring av domen för att ha rätt att överklaga. Ett sådant intresse kan naturligtvis för åklagarens del föreligga också när han eller hon anser att tingsrätten har valt fel påföljd. Åklagaren kan dock överklaga även till den tilltalades förmån, se 20 kap. 2 § 3 st. En försvarare har inte som sådan någon rätt att överklaga tingsrättens dom; det krävs en fullmakt från den tilltalade. Också ett målsägandebiträde, som för målsägandens räkning överklagar beträffande ett enskilt anspråk, måste ha en fullmakt.

Instans

Av frågan framgår det inte vilken instans det är som har fastställt domen. Är det tingsrätten framgår det av 49 kap. 1 § rättegångsbalken (här) att sådan dom får överklagas till hovrätten, av personer med klagorätt och klagointresse. Det är i sådana fall ett krav att en dom överklagas inom tre veckor från att domen meddelades enligt 51 kap. 1 § rättegångsbalken (här).

Är det istället hovrätten som har kommit fram till ett domslut, ska domen överklagas till Högsta domstolen. Huvudregeln är även här att en dom får överklagas enligt 54 kap. 1 § rättegångsbalken (här). Men för att Högsta domstolen ska ta upp en överklagan krävs prövningstillstånd, vilket lämnas om Högsta domstolens dom eller beslut kan ge ledning för hur andra liknande fall ska bedömas i framtiden, så kallade prejudikat.

Slutsats

Du kan således inte överklaga domen i detta fall.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare