Vem har ansvar för fel vid andrahandsuthyrning?

Hej,

Jag och min sambo hyr en bostadsrättslägenhet i andra hand. Det har nu sedan ett tag tillbaka luktat avlopp i badrummet. Vi har gjort allt som vi har kunnat göra dvs. gjort rent alla rör, bytt vattenlås och kollat så att allt är tätt förslutet men lukten består. Lägenhetsinnehavaren verkar tycka att vi ska stå för kostnaden av att ta dit en rörmokare för att se vad som egentligen är fel och eventuella åtgärder. Själv är jag införstådd med att det ägarens skyldighet att åtgärda problemet. Vad är det som gäller i detta fall?

Tack på förhand!

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ert hyresförhållande regleras i 12kap jordabalken.

Eftersom du hyr lägenheten i andra hand så betraktas den du hyr lägenheten av som din hyresvärd. Detta innebär att denne har ansvaret för lägenheten. En hyresgäst är dock skyldig att ersätta skada som uppkommit genom dennes vållande, vårdslöshet eller försummelse, 12:24 1st jordabalken.

Frågan om ni eller er hyresvärd ska betala för att ta dit en rörmokare beror alltså på om lukten uppstått genom normalt brukade eller inte. Av din förklaring framgår att ni har testat att rensa alla rör, bytt vattenlås samt kollat så att allt är tätt, vilket pekar på att ni inte ska behöva stå för kostnaden, utan att detta borde åligga er hyresvärd. Skulle det dock vara så att ni varit försumliga, vårdslösa eller vållat lukten så är det ni som får stå för kostnaden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare