Vem övertar min fasters hundar nu när hon har gått bort?

Hej! Min faster gick bort under tragiska omständigheter för ett par månader sedan. Hon levde ensam men träffade ändå en man lite då och då och mer mot slutet. Dom köpte en hund ihop och hon hade en hund redan innan. Mannen hon träffade misshandlade henne och jag personligen håller honom ansvarig för hennes död även om han blev släppt och endast misstänks för misshandel. Jag hennes brorsdotter fick ärva hennes kvarlåtenskap. Frågan är då vems hundarna är? Min faster står som ägare på båda hundarna! Tack på förhand. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga och vad tråkigt att din faster gått bort.

Samäganderätt

Huvudregeln är att det är den registrerade ägaren, alltså din faster, som är ägare till hundarna. Men, om både din faster och mannen har varit delaktiga ekonomiskt så kan det finnas ett så kallat samägande till hundarna, trots att det är din faster som står som ägare. Det kan röra sig om att de betalat var sin del av hunden vid köpet, eller att en betalade hela summan vid köpet och den andra istället har betalat för exempelvis försäkring eller veterinärbesök, 1 § lag om samäganderätt. Om det finns ett samägande till en hund, så måste alla beslut om hunden tas gemensamt av de två ägarna, 2 § lag om samäganderätt.

Hund 1

Vad gäller den första hunden som din faster hade sedan tidigare så har hon själv betalat för hunden när hon köpte den. Samägande kan därmed bara finnas om mannen varit delaktig ekonomiskt på andra sätt. Min bedömning utifrån din fråga är att det är mest troligt att din faster ensam ägde hunden, och den ska därmed tillfalla dig tillsammans med resten av kvarlåtenskapen.

Hund 2

Om din faster och mannen betalade var sin del av den andra hunden när de köpte den så anses de vara samägare till den, 1 § lag om samäganderätt. De kan precis som i det förra fallet även vara samägare om de båda varit delaktiga ekonomiskt på andra sätt. I detta fallet verkar det vara mest troligt att de var samägare till hunden, eftersom du nämner att de köpte den tillsammans. Du ärver därmed din fasters andel och blir tillsammans med mannen samägare till hunden.

Om du och mannen inte vill fortsätta vara samägare till hunden så kan någon av er köpa er ut ur ägarskapet. Om mannen ska få behålla hunden och du därmed ska köpa dig ut ur ägarskapet så baseras din ersättning på hundens marknadsvärde idag. Du får alltså betalt med utgångspunkt i vad en liknande hund med samma ras och ålder skulle kosta idag. Hur mycket ersättning du får är beroende på hur stor andel av hunden du anses vara ägare till, vilket normalt sett är 50 %, 2 § lag om samäganderätt.

Kan ni enas om hur ni ska göra så kan ni ansöka om att domstolen utser en god man som omhändertar hunden, 3 § lag om samäganderätt. Ni kan också ansöka hos domstolen om att hunden säljs på offentlig auktion, 6 § lag om samäganderätt.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är det alltså troligt att du ärver hund 1 tillsammans med resten av kvarlåtenskapen, medan du och mannen blir samägare till hund 2. Om du inte vill fortsätta vara samägare till hunden så kan du köpa dig ut ur ägarskapet till ett marknadsmässigt pris. Kan ni inte enas så kan domstolen utse en god man som får ta hand om hunden eller så kan domstolen sälja hunden på offentlig auktion.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälnsing,

Alma LövgrenRådgivare