FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/04/2017

Vem ska hämta och lämna?

Hej!

Om en förälder har ensam vårdnad- är det då den andra föräldern som är skyldig att hämta och lämna vid umgänge?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag först redogöra för vad som gäller angående fördelningen av resekostnader, för att sedan diskutera själva hämtandet.

Resekostnader

Huvudregeln enligt föräldrabalkens bestämmelser är att det är den förälder barnen reser till (umgängesföräldern) som primärt ska stå för resekostnaderna.

Detta är dock helt beroende av omständigheterna kring er umgängesrätt, eran ekonomiska situation samt övriga omständigheter. Det blir alltså en sorts bedömning av vad som är skäligt att han betalar, på samma sätt som en skälighetsbedömning görs när barnens underhåll bestäms.

Om umgängesföräldern exempelvis är arbetslös, men behövde flytta dit hen flyttade på grund av att hen exempelvis har annan familj där, är det oskäligt att hen står för alla resekostnader, eftersom hen helt enkelt inte kan, men fortfarande har umgängesrätt till sina barn. Vill du läsa mer om detta, har Svea Hovrätt avgjort ett liknande ärende, du kan läsa det här. Huvudregeln är alltså att umgängesföräldern har huvudansvaret, men utan att veta mer om era personliga förhållanden kan jag tyvärr inte ge ett mer detaljerat svar i den här delen.

Svaret ovan rör sig, som jag skrev inledningsvis, om själva kostnadsfördelningen för resetransporterna. Vad gäller angående hämtning och lämning diskuteras nedan.

Att hämta och lämna

Utöver kostnadsfördelningen ovan finns inget som ”tvingar” umgängesföräldern att faktiskt hämta eller lämna. Om umgängesrätten härstammar från vad ni kommit överens om i domstol finns möjlighet att gå tillbaka till domstolen att få umgängesrätten villkorad, då med att en viss person ska hämta eller lämna.

Sen är det ganska vanligt att umgängesföräldern svarar för att hämtning och lämning blir gjord, då det är för både den förälderns samt barnets skull som umgänget huvudsakligen ska ske.

Min rekommendation är dock att ni försöker komma överens om vad som passar bäst för er. Om umgängesföräldern exempelvis inte ska stå för hela resekostnaderna enligt vad jag skrivit ovan, är det kanske inte rimligt att denne ska hämta och lämna alla gånger. Utan att veta mer kan jag tyvärr inte gå in på en mer detaljerad rekommendation.

Om du vill ha en personlig rekommendation är du välkommen att kontakta våra jurister för att få hjälp att reglera detta, du når dem enkelt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått lite mer klarhet i din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare