Vem svarar för betalning då tre personer står på ett hyresavtal?

Jag och ytterligare två personer har skrivit ett hyreskontrakt med vår hyresvärd. Vi tre bor tillsammans i en lägenhet i hyresvärdens villa, det gäller alltså ingen "vanlig" lägenhet. På kontraktet står våra tre namn som hyresgäster och det står att den totala hyran uppgår till si och så många kr per månad. Ingenstans står det någonting om hur stor del av hyran var och en av oss ska betala. Det jag undrar: gäller ett sådant kontrakt? Är jag betalningsskyldig? Vad gäller, rent juridiskt, när det står tre namn som ena parten? Gemensamt ansvar att betala hyran?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att du och de två andra personerna står på avtalet och också undertecknat detta innebär att ni alla har ingått avtal med hyresvärden som hyresgäster. Som du förklarar det hela har ni alla tre skrivit på att betala en viss summa och inte avtalat om vad respektive person ska betala. I fall som detta uppstår något som kallas för solidariskt ansvar.

Solidariskt ansvar innebär att var och en svarar för kontraktet som skrivits. I detta fall svarar alltså var och en för att hyran ska bli betald. Om ni inte uppfyller er del av hyresavtalet, det vill säga betalar hyran, har hyresvärden rätt att kräva vem han vill av er på pengarna. Detta innebär att du kan krävas på betalning om de två andra inte betalar för sig.

Det ska tilläggas att vid en sådan situation kan du påkalla något som kallas för regressrätt. Regressrätt innebär att du kan kräva de andra personerna på det som de inte betalt. Om du fått betala hyran för även de andra två personerna kan du alltså i efterhand kräva dessa på betalning.

Ett tips är att skriva ett avtal er emellan om att alla ska betala lika mycket på hyran. Detta förändrar inte förhållandet gentemot hyresvärden, du kan ändå bli krävd ensam på betalning. Men det förenklar möjligheten till att påkalla sin regressrätt då det fungerar som ett bevis på att alla parter faktiskt ska betala för sig. Utan avtal kan det lätt bli en ord mot ord situation där någon part hävdar att ni muntligen avtalat att hen ska betala mindre.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare