Verbal konflikt med grannen

Hej. Vi har en konflikt med en granne sedan flera år tillbaka. Vi bor i villa. En morgon när min sambo skulle gå till jobbet så kom grannen springande ner mot henne och började skälla på henne att jag var dum jäkel. Min sambo svarade bara att det var grannen som startat allt bråk. Då blev han arg och skrek att ;" hon skulle stoppa in tungan i munnen och hålla truten". Dessutom har han sagt till mig dagen efter när jag sa att han skulle låta bli att bråka med henne och prata med mig istället, så sa han att han tänker fortsätta bråka med henne så ofta han vill.

Han är 80 år och min sambo 56. Jag är 70.

Nu går han bara omkring och flinar åt oss.

Vad gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hålla sams med grannarna kan vara svårt. Enligt en undersökning gjord av Sifo, är det vanligt med bråk mellan grannar. Sju procent uppger att de haft någon konflikt med grannar det senaste året. Enligt undersökningen pågår det konflikter i princip i varje bostadskvarter.

Om du vill ta det vidare till t.ex. polisen så krävs det att hans beteende korresponderar med något brott i brottsbalkens bestämmelser. De som ligger närmast till hands skulle vara ofredande, förtal eller förolämpning. Som jag ser det skulle en mindre allvarlig grannfejd som denna inte på något sätt kunna angripas via polisen, speciellt inte för att han hånfullt ler varje gång ni ses.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Alban DautajRådgivare