FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/04/2018

Vid en hemtagningsbegäran, vem är det som beslutar ifall begäran godkänns eller ej?

Hej

Vid en hemtagningsbegäran, vem är det som beslutar ifall begäran godkänns eller ej?

Är det den ansvariga socialsekreteraren samt förste socialsekreterare som beslutar?

Det handlar om ett 8-årigt barn, placerat i familjehem, med LVU.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

När du gör en hemtagningsbegäran hos Socialtjänsten görs en utredning av dem för att se om barnen kan flytta tillbaka till det egna hemmet. Utredningsskyldigheten hittar du i 11 kapitlet 1§ Socialtjänstlagen (SoL). Därefter ska begäran antingen godkännas eller avslås genom ett beslut. Begäran ska sedan godkännas eller avslås i ett beslut. Detta beslut fattas av socialnämnden.

Den enskilde tjänstemannen, alltså socialsekreteraren, ska minst var sjätte månad diskutera och överväga vården. Om en hemtaningsbegäran kommit in som i detta fall ska utredning göras. Prövning av detta ska ske i nämnd om utredningen tyder på att vården bör upphöra och att hemtadningsbegäran ska godkännas.

Jag hoppas att detta gett dig vägledning i din fråga. Om inte är du välkommen att ställa en ny fråga här eller kontakta en av våra duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare