Vid förskott på arv är det marknadsvärde eller taxeringsvärde gällande värdering av gåva?

Gåvan ska värderas till det värde den hade när den gavs, och alltså inte dess värde när arvlåtaren avlidit. Värdering enligt taxeringen eller marknadsvärdet vid gåvotillfället?

Hoppas på snabbt svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller värderingen av en gåva som ska ses som förskott på arv, vilket jag tolkar vara det som är aktuellt i ditt fall, så står det inte uttryckligen i lagtexten hur en värdering ska göras mer än "egendomens värde vid mottagandet" (6 kap. 3 § ärvdabalk). Men vad jag kan se bl.a. i förarbeten så är den allmänna hållningen att det är marknadsvärdet som ska ligga till grund för värderingen, inte taxeringsvärdet (prop. 2004/05:25 s. 24).

Värderingen bör alltså ske enligt marknadsvärdet vid gåvotillfället.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare