FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/12/2017

Vid vilka situationer kan man få körkortet indraget?

Hej!

För ett par månader sedan så hade jag en bilolycka. Jag försökte svänga in till vänster och då tappade jag kontrollen över bilen och körde in i ett hus. Det var regnigt väder Inga personer är skadade förutom då materiella skador. Nu fick jag dagsböter på 2000kr och döms till vårdlöshet i trafiken. Tror ni jag kommer och bli av med körkortet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Återkallelse av körkort regleras i 5 kap. 3 § körkortslagen. Där räknas först upp några brott som gör att man kan få körkortet återkallat, men vårdslöshet i trafik är inte med i den listan. Däremot finns några andra punkter, nr 2-6 är de som eventuellt skulle kunna vara tillämpliga på ditt fall. Du kan läsa dem i länken eller nedan, kontakta oss gärna igen om det är några ytterligare frågor om dessa punkter. Eftersom jag inte vet exakt vad som har hänt så är det svår för mig att uttala mig om risken för att ditt körkort blir återkallat, men från vad du berättar låter det som att det borde vara lugnt. De flesta beteenden som kan leda till indraget körkort är grova trafikbrott och upprepade mindre brott.

Jag ber om ursäkt för att texten inte är uppdelad nedan, det är tyvärr inte möjligt. Du kan lättare läsa punkterna genom att klicka här. Det är punkterna 2-6.

2. körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott [smitning från olycksplats] och överträdelsen inte kan anses som ringa,

3. körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,

4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,

5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,

6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare