Vilka påföljder kan man göra gällande mot en säljare som levererat en försenad och felaktig vara?

Hej,

Jag har beställt måttbeställda luckor ifrån ett företag. När jag fick första leveransen så var en lucka skadad. Jag fick då en ny som skulle komma inom 3 veckor, men den kom efter 5 veckor. När den nya luckan kommer är det fel mått på den. Vad kan jag begära för kompensation för från företaget?

vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att du har köpt luckorna som privatperson. Om så inte är fallet blir svaret lite annorlunda. Jag kommer härunder redogöra för vilka påföljder du kan göra gällande mot säljaren. Längst ner skriver jag en kortare sammanfattning av vad du kan göra i det här fallet.

När du som konsument köper varor av en näringsidkare blir Konsumentköplagen tillämplig (KKL), se 1 § KKL. Eftersom du har beställt en lucka med ett visst mått som luckan sedan inte haft kan du göra gällande fel i varan då den inte stämmer överens med vad ni avtalat om, se 16 § KKL. Du kan även göra gällande dröjsmål eftersom luckan har avlämnats två veckor för sent, se 9 § KKL. Viktigt att komma ihåg är att du måste reklamera den nya luckan till säljaren inom skälig tid (du har åtminstone 2 månader på dig), se 23 § KKL.

Avhjälpande eller omleverans

I första hand har du rätt till avhjälpande eller omleverans av den felaktiga luckan. Om du hellre vill kräva prisavdrag eller häva köpet har säljaren ändå rätt att på eget initiativ välja att avhjälpa eller omleverera varan, efter att du reklamerat. Om säljaren väljer att göra detta har du dock rätt att kräva att det sker inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig, se 27 § KKL.

Prisavdrag eller hävning

I andra hand har du rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet, se 28 § KKL. Prisavdraget räknas fram på objektiva grunder. Prisavdraget blir alltså mellanskillnaden mellan den felfria luckan du beställde och den felaktiga luckan som du sedan fick. Eftersom det rör sig om luckor med olika mått är det nog inte så stor skillnad i pris och prisavdrag är därför antagligen inte det bästa alternativet för dig. Du har även rätt att häva köpet helt om felet är av väsentlig betydelse för dig, se 29 § KKL. Utan att känna till alla omständigheter så misstänker jag att luckan inte uppfyller det syfte du hade tänkt dig när den har felaktiga mått. Utifrån de omständigheter jag känner till skulle jag därför säga att det låter som felet är av väsentlig betydelse för dig och att du därmed har rätt att häva köpet.

Skadestånd

Du har även rätt till skadestånd om inte säljaren kan visa att anledningen till att varan avlämnades för sent och med fel mått berodde på ett hinder utanför säljarens kontroll som denne varken kunde förutsett eller övervunnit, se 30 § KKL. Eftersom säljaren har avlämnat en vara med fel mått är det av allt att döma inom säljarens kontroll. Oavsett vad har du även alltid rätt till skadestånd om varan inte stämmer överens med vad säljaren särskilt utfäst, i det här fallet verkar det som att säljaren särskilt utfäst att luckan skulle ha vissa mått, se 30 § KKL. Du har alltså rätt till skadestånd som omfattar ersättning för utgifter, inkomstförluster, samt annan förlust du lidit på grund av felet eller dröjsmålet.

Sammanfattning

Säljaren är både i dröjsmål och har levererat en felaktig vara till dig. Först och främst måste du reklamera till köparen för att kunna göra påföljder gällande. Sedan har du rätt att i första hand kräva avhjälpande eller omleverans av luckan. I andra hand har du rätt att häva köpet. Om du eller säljaren väljer avhjälpande eller omleverans så har du rätt att kräva att det sker inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig. Väljer du istället att häva köpet så har du rätt att få tillbaka de pengar du har betalat för luckan mot att du återlämnar den. Oavsett vilken påföljd du väljer så har du rätt att kräva skadestånd av säljaren för de utgifter, inkomstförluster och andra förluster du lidit på grund av felet eller dröjsmålet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare