FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/12/2018

Vilka rättigheter och skyldigheter har jag som förälder till ett barn?

Hej det är såhär att en tjej jag träffade under 2-3månader sa att läkarna hade gätt henne svar att hon ej kunde bli gravid, men de visar sig nu att hon är det. Vilket hon i princip lurade mig att göra henne gravid. Vad har jag för skydd när det gäller något sådant då jag inte vill ha barn?

Vilka rättigheter och skyldigheter har jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ett barn föds och det inte är klarlagt vem som är pappa till barnet så har socialnämnden en skyldighet att utreda vem som är far till barnet för att faderskapet ska kunna fastställs enligt 2 kap. 1 § föräldrabalken (FB). För att styrka faderskapet kan socialnämnden inhämta upplysningar från modern och andra, samt göra en genetisk undersökning. Om du inte bekräftar ditt faderskap kan socialnämnden i barnets ställe väcka talan i tingsrätt om fastställelse av faderskapet. Rätten ska då enligt 3 kap. 9 § FB se till att faderskapet blir ordentligt utredd, och vittnen samt genetiska undersökningar kommer ske för att ordentligt styrka ditt faderskap till barnet. Socialnämndens utredningsskyldighet är alltså rätt så långtgående i syfte att faderskapet ska kunna fastställas. För barnets skull är det såklart bäst att denne får veta vem dennes pappa är och ha en relation till sin pappa.

Om det blir fastställt att du är pappa till barnet innebär detta en skyldighet att betala underhåll åt barnet som bestäms efter barnets behov och din ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet står fast tills barnet fyller 18 år, eller tills hen har gått ut gymnasiet, enligt 7 kap. 1 § FB.

Angående vårdnad och umgänge så anses det vara det bästa för barnet att få spendera tid med båda föräldrarna. Om du absolut inte vill träffa ditt barn kommer det troligtvis inte ses som barnets bästa att få träffa dig, men mitt råd till dig är att tänka på att sätta ditt barn först och se dennes behov främst. Det vill säga - arbeta mot en fungerande relation och var en närvarande förälder.

Sammanfattningsvis så har man till förälder inte särskilt mycket rättigheter, utan snarare skyldigheter. Framförallt innebär ansvaret som förälder att man har en skyldighet att sörja för barnet fram tills att det är vuxet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare