FrågaSKATTERÄTTAvdrag28/06/2023

Vilka villkor gäller för att få ROT-avdrag?

Jag har köpt en bostadsrätt och renoverat den. Flera firmor har gjort olika delar av renoveringen. Alla firmor har ansökt om ROT-avdrag för min räkning och Skatteverket har godkänt avdragen, utom för den firma som gjorde den avslutande renoveringen. Då säger Skatteverket plötsligt att eftersom jag inte är skriven i bostadsrätten, så får vi inte göra ROT-avdrag. Vi har precis flyttat in i lägenheten och är skrivna i den från och med nu. Vad gäller - och hur kan Skatteverket göra så olika bedömning att de medger avdrag för delar av renoveringen trots att vi inte är skrivna ännu, och inte för andra delar av renoveringen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är inkomstskattelagen (IL) som reglerar frågor om ROT-avdraget.

Vilka generella krav gäller för ROT-avdraget?

De generella villkoren för ROT-avdraget är följande. Man har rätt till skattereduktion för ROT-arbete om man är myndig, är obegränsat skatteskyldig och har haft utgifter för utfört hushållsarbete (67:11 IL). Vidare ska en begäran om skattereduktion för hushållsarbete göras i inkomstdeklarationen för det beskattningsår då utgifter för hushållsarbetet har betalats (67:12 IL). Som hushållsarbete räknas reparationer av en bostadsrätt som ägs av den som begär skattereduktionen (67:13 b IL). Ytterligare krävs att den som utfört arbetet är godkänd för F-skatt (67:15 a16 IL). Slutligen kan man inte heller få mer i skattereduktion än 50 000 kronor för ett beskattningsår för renoveringsarbete (67:19 IL).

Angående din fråga kan följande saker framhävas. Om du har varit folkbokfört i din bostadsrätt sedan du har köpt den och därefter beställt renoveringsarbeten av en firma med godkänd F-skatt, så bör du precis som Skatteverket har kommit fram till få skattereduktion. Om du inte har fått skattereduktionen för den sista renovering med anledningen av att du inte var inskriven i bostadsrätten, så borde du inte heller ha fått skattereduktionen för de tidigare renoveringarna. Det kan även vara så att du har slagit i taket angående renoveringarna, det vill säga om du har redan har fått skattereduktion med 50 000 kronor. Eftersom jag inte har läst Skatteverkets beslut kan jag inte heller uttala mig närmare om din rätt att få ROT-avdraget för den sista renoveringen. Emellertid borde du ha rätt till den, om du var inskriven i din lägenhet och inte har slagit i taket med 50 000 kronors skattereduktion, samt har betalt för arbetet under samma beskattningsår som för de övriga arbetena.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. ROT-avdrag får en obegränsad skatteskyldig och den som bor i Sverige, om hen beställer renoveringsarbete i den bostadsrätt som hen bor i, så länge man inte redan har fått mer än 50 000 kronor i skattereduktion, eftersom detta belopp är maxtaket. Om du bosatte dig i din nya bostadsrätt och därefter beställt renoveringsarbete, så borde du också ha fått skattereduktionen beviljad för den sista renoveringen, så länge du inte har medgetts mer än 50 000 kronor i skattereduktion och har betalt för arbetet under samma beskattningsår som för de övriga arbetena. Min rekommendation är därför att du kontaktar Skatteverket och förklarar att du har bott i bostadsrätten sedan du började renoveringsarbetet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare