Vilken arvsrätt har mina släktingar om jag avlider före min make?

Hej, Jag är gift och min make har en vuxen dotter sedan tidigare. Vi har inga gemensamma barn. Om jag skulle dö först så ärver han ju mig, men vad händer när han sedan dör? Ärver hans dotter allt eller får min släkt min del?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du är gift med en person som har ett barn sedan tidigare, men att du själv inte har några egna barn. Reglerna om äktenskap och vad som händer när en make går bort hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB), och reglerna om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Precis som du säger ärver din make din egendom när du går bort, eftersom du inte har några egna barn (ÄB 3:1). Om du inte varit gift hade dina föräldrar (om de är i livet) och därefter dina syskon ärvt efter dig.

När din make går bort har dina föräldrar, syskon eller syskonbarn rätt att som utgångspunkt ärva hälften av din makes egendom (ÄB 3:2). De kommer sig av att ditt äktenskap upplöses när vi går bort (ÄktB 1:5), och då måste din make och dina arvingar göra en bodelning (ÄktB 9:1 och 9:5). Utgångspunkten vid en bodelning är att makarnas giftorättsgods läggs samman och sedan delas lika (ÄktB 10:1 och 11:3). Giftorättsgodset är all egendom som inte gjorts enskild i äktenskapsförord eller någon genom testamente, gåva eller arv gjort enskild.

Dina arvingar har alltså ingen rätt att ärva din makes enskilda egendom. De har däremot rätt att ärva all din enskilda egendom, eftersom den inte tas med i bodelningen. När det kommer till giftorättsgodset ska det som sagt som huvudregel delas lika, men dina arvingar komma överens med din make om att en annan fördelning än hälften ska göras istället. När bodelningen är klar kommer ditt dödsbo få en del på sin lott och din make den andra delen. Din make ärver sedan din del, och dina arvingar har rätt att ärva samma procentuella del som din del utgör av hans totala egendom när han dör. Värdet på andelen kan då antingen ha ökat eller minskat, men andelen är fortfarande densamma.

Svaret på din fråga är alltså att dina släktingar är arvsberättigade till din egendom efter att din make också gått bort. Hur stor del av din makes egendom de får ärva är helt beroende av hur er sammanlagda egendom delades vid bodelningen efter din död.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare