Vilken domstol tar upp fall om bristfällig hygien i restaurang?

Hej. Undrar vilken domstol det är som tar upp fall när det kommer till bristfällighygien i restaurang osv.

mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är normalt kommunen som utövar tillsyn över restauranger. Om en kommun har fattat beslut om bristfällig hygien i en restaurang kan restaurangen överklaga beslutet till Länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut kan därefter överklagas till förvaltningsrätten. Den domstol som hanterar målet är alltså förvaltningsrätten.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare