FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/09/2023

Vilken inkomst kommer en stadigvarande sjukersättning grundas på?

Vet ej om ni kan svara på denna fråga , men har varit sjukskriven en längre tid och nu vill företaget avsluta min anställning. Kommer då att vara arbetslös med sjukpenning , vilket ger en väldigt dålig ersättning från försäkringskassan. Jag kommer troligtvis få stadigvarande sjukersättning förhoppningsvis inom en ganska snar framtid. Min fråga är vad grundar sig ersättning från då? Min ersättning jag har nu eller det jag kommer få när jag blir arbetslös med sjukersättning? Med vänlig hälsning, orolig som hoppas på svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vilken inkomst din stadigvarande sjukersättning kommer att grundas på. Jag kommer därför utgå från det i mitt svar nedan. Om jag missuppfattat dig får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något.

Det framgår av din fråga att du arbetat tidigare. Förutsatt att du inte har sjukersättning sedan tidigare kommer din sjukersättning därför att utgöra 64,7% av din genomsnittliga inkomst under de senaste tre åren. Det finns dock ett maxtak på 21 230 kr per månad innan skatt. Om du inte skulle ha arbetat tidigare, eller haft låg inkomst, skulle sjukersättningen istället baseras på din ålder. Du kan läsa mer om sjukersättning hos Försäkringskassan här!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare