Vilken jurist kan hjälpa oss få in en skuld?

Hej, Både min och min frus familj har lånat ut pengar till en bekant som skulle starta ett rörelse. vi har ett eller flera skuldbtev på olika summor som personen i fråga lånat och avtalets tid ha löptut för några månadersen. Personen i fråga betalade allid i tid men för ca 8 månader sen när han skuöle betala tillbaks sin skuld började han med olika ursäkter som det går att komma på och nu är vi där igen efter ytterligare månadet i väntan har vi inte fått några pengar förutom 4 betalningar som vsr hälften av vsd han utlovad och nu får vi inte tag på han via telefon. Man kan koppla on kronofogden men om vi nu skulle behöva en jurist eller ombudsman vilken sorts jurist kan utföra sånt jobb

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du själv nämner i din fråga finns det en möjlighet att koppla in Kronofogden för att få tillbaka det ni lånat ut.

Du kan ansöka om betalningsföreläggande

Kan den du lånat ut pengar till inte betala till dig och det heller inte är aktuellt att avtala om någon form av avbetalning kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande enligt lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. En ansökan om betalningsföreläggande får göras för att få låntagaren att betala en penningskuld som är förfallen till betalning om förlikning är tillåten i saken (2 §).

Ansökan om betalningsföreläggande ska göras skriftligen till Kronofogdemyndigheten (9 §). I ansökan ska du ange ditt yrkande och grunden för det (10 §). Det betyder att du ska skriva vad du begär och varför du begär det. Du ska även ange skuldens belopp, förfallodagen och eventuell ränta du begär (11 §). På Kronofogdemyndighetens hemsida finns väl förklarat hur du fyller i en ansökan om ett betalningsföreläggande. Att ansöka kostar 300 kronor.

I annat fall kan du stämma den som lånat pengar

Det finns även ett alternativ att stämma den ni lånat ut pengar till. Det kan i vissa fall vara en god idé att stämma direkt istället för att ansöka om ett betalningsföreläggande då ett skuldebrev är väldigt bra ur bevissynpunkt. Likaledes, om den du lånat ut pengar till bestrider ett betalningsföreläggande kommer ni ändå att hamna i domstol (om du väljer att ta det dit).

På din fråga om vilken jurist ni kan använda för att gå vidare med ärendet kan jag varmt rekommendera att ni bokar tid med någon av våra jurister hos Lawline. Juristen kan sedan undersöka ert ärende närmre, råda dig vidare och företräda dig om behövligt. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar er bäst!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare