FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/04/2018

Vilket ansvar har min sons mamma att låta honom bo hos sig?

Hej!

Jag är skild sedan ett antal år och har de senaste 6 åren haft min äldsta son boendes hos mig för det mesta.

Detta då det är ca 4,5 mil mellan mig och sonens mamma. Vi har alla tre tyckt att det varit den bästa lösningen för vår son då han har gått högstadiet och gymnasiet på orten där jag bor. Den vardagliga relationen mellan mig och min son blir allt sämre och jag har tillsammans med sonens mamma sagt att han får bo hos henne mer för att slita mindre på vår relation. Hon anser sig inte ha den möjligheten vilket jag anser bara är av bekvämlighetsskäl från hennes sida. Vilket ansvar har i detta fall barnets mamma? Är det ok från hennes sida att säga att hon inte kan lösa det i dagsläget? Hon bor kvar i en jättevilla 4,5 mil från orten där jag bor jobbar numera som egen företagare på orten där jag bor samt har varit sambo i 4-5 år med en person som bor ca 100 meter från mig och där hon för det mesta bor i veckorna.

Jag vill bara reda ut ansvarsfrågan om det går i detta fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga.

Jag förstår att det uppstår juridiska frågor i denna typ av händelser och jag ska försöka hjälpa dig så långt som möjligt. Jag antar att du och sonens mamma har delad vårdnad om sonen.

Vad innebär delad vårdnad?

Eftersom att din fråga rör föräldrar, barn och boende kommer jag använda mig av Föräldrabalken (FB). Delad vårdnad innebär från lagens sida att ni två tillsammans har rätt att bestämma om sådant som rör er son, men ska ta hänsyn till hans vilja ju äldre han blir (6 kap. 11 § FB och 6 kap. 13 § första stycket FB). Det är hela utgångspunkten, att ni två själva ska bestämma kring detta.

Var ska barnet bo om vi föräldrar inte kan komma överens?

Det finns inget direkt lagstadgat om var barn ska bo, utan det är i första hand upp till er föräldrar att bestämma. Det finns alltså inget som kan tvinga din sons mamma att ha honom boende hos sig. Dock finns det andra saker som kan hända om du exempelvis väljer att gå vidare med detta. Domstolen kan besluta om vilken förälder er son ska bo hos (6 kap. 14 a § första stycket FB). Det är ofta en svår bedömning för domstolen att göra, men det de kommer grunda sitt beslut på är barnets bästa (6 kap. 6 a § FB).

Sammantaget finns inget lagstöd i ansvarsfrågan, men det finns en väg genom domstolen. Jag skulle ändå rekommendera att söka upp kommunens samarbetssamtal hos ifall du känner att du vill gå vidare med detta. Du finner dem lättast genom att söka på "samarbetssamtal + din kommun", alternativt "familjerättsbyrån + din kommun". De finns där för att hjälpa föräldrar med bland annat boende.

Jag hoppas allt löser sig, annars är du välkommen att ställa en ny fråga.

Med mycket varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare