Vad är samboegendom och vad händer med sådan i ett arv?

Min sambo och jag köpte ett hus som jag äger till 100% jag har även satt in en del pengar u huser. Om min sambo dör ärver hans barn halva huset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vad som händer med huset vid händelse av att din sambo avlider. För att besvara din fråga kommer jag att dela upp frågan i två delfrågor. Den första frågan jag kommer besvara är när egendom blir samboegendom. Det görs med stöd av sambolagen. Den andra frågan jag kommer att besvara är vad som händer med eventuell samboegendom vid en arvsfördelning. Svaret kommer att ha stöd av sambolagen och ärvdabalken (ÄB).

När blir egendom samboegendom?

När man är i ett samboförhållande presumeras all egendom vara enskild egendom. Den presumtionen kan dock brytas av en annan presumtion; nämligen att viss egendom som införskaffats i syfte av gemensamt bruk presumeras vara samboegendom. Detta innefattar bostäder (3 § sambolagen). Om det är så att du köpte huset med avsikt att det skulle vara er gemensamma bostad utgör den således samboegendom och din sambo har därigenom dold samäganderätt till huset. Om du inte hade den avsikten för införskaffandet av huset så utgör det istället din enskilda egendom. Vid bedömningen av huruvida en bostad ska anses vara införskaffad i syfte av gemensamt bruk tittar man huvudsakligen på när huset införskaffades. Om införskaffandet ägde rum under tiden ni var sambos, eller annars i nära anslutning till att ni blev det, drar man ofta slutsatsen att det förvärvats i syfte av gemensamt bruk. Om du istället ägde huset dessförinnan så anses det istället inte utgöra samboegendom. Du anger att "min sambo och jag köpte ett hus" vilket indikerar att ni införskaffade det i gemensamt bruk. Samtidigt framgår det att du äger 100% av huset vilket indikerar att du är den enda som faktiskt införskaffat det. Eftersom det saknas entydig information i din fråga kring när, och i vilket syfte, huset införskaffades kommer jag inte kunna ta ställning till huruvida det faktiskt är samboegendom eller inte. Jag hoppas ändå att vägledningen ovan kan hjälpa dig att göra den bedömningen själv!

Vad händer med egendomen vid en arvsfördelning?

Om man kommer fram till att huset inte utgör samboegendom är den din enskilda egendom. Sådan egendom har din sambo inte rätt att testamentera bort och den kommer inte heller att ingå i dödsboet efter honom. Hans barn kommer alltså inte att ärva huset i händelse av hans bortgång.

Om man istället kommer fram till att huset är samboegendom blir utfallet ett annat. Då kommer huset nämligen att ingå i den bodelning som kommer göras er emellan för att fastställa omfattningen av hans dödsbo (8 § sambolagen). Huset kommer således att till viss del ingå i hans dödsbo varpå hans barn kommer att ärva delar av det förutsatt att hans arv fördelas genom den legala arvsordningen (2 kap. 1 § ÄB).

Slutsats

Sammanfattningsvis så kan jag inte ta ställning till huruvida huset utgör samboegendom eller inte eftersom det saknas tillräcklig information i frågan. Slutsatsen blir således att om huset utgör samboegendom kommer din sambos barn ha rätt att ärva en del av det, men om huset inte utgör samboegendom så kommer de inte ha rätt att ärva en del av det. Vidare har du möjlighet att förebygga att huset riskerar att ingå i bodelningen. Mitt råd är att ni upprättar ett samboavtal (9 § sambolagen). Ett sådant kan upprättas när som helst innan eller löpande under samboförhållandet, men ju tidigare desto bättre eftersom man aldrig vet hur relationen fortlöper. I samboavtalet bör ni alltså fastställa att du står som ensam ägare till huset och att det således är din enskilda egendom. Genom ett sådant avtal säkrar du att din egendom inte kommer att ingå i din sambos eventuella dödsbo.

Hoppas att du fick någorlunda svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare