Omplacering av parkeringsböter

Hej! Om en person skulle ta en parkeringsböter, som varit ställd på sin egen bil, och placera den på en likadan bil som inte betalat perkeringsavgift/parkerat fel skulle då denna handling, utöver bedrägeri, utgara missbruk av urkund? MvH

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår det har personen i fråga placerat en parkerinsböter avseende hans bil på en annan bil. För att något skall utgöra ett bedrägeri enl brottsrättsbalken 9 kap 1 § (som du hittar här: https://lagen.nu/1962:700) krävs dels att handlingen är ett vilseledande som får någon att utföra en handling, vilseledandet skall alltså ha utlöst handlandet. Dels krävs det att vilseledandet har inneburit ekonomisk vinning för gärningsmannen och ekonomisk skada för offret. Om någon skall anses ha blivit vilseledd eller ej avgörs helt och hållet från den vilseleddes perspektiv. Om det är så att omplaceringen av denna parkeringsbot får bilägaren att oriktigt tro att han skall betala denna och sedan gör det på grund av detta, har han/hon vilseletts till att handla. Fördelaktigen kontrollerar man dock registreringsnumret på parkeringsbötern innan man betalar in summan som står där på. Om så har skett och omplaceringen har upptäckts kan man istället fråga sig om gärningsmannen gjort sig skyldig till försök till bedrägeri (se 9 kap 11 § brottsrättsbalken ) . Här skall det dock föreligga en fara för att brottet fullbordas, d.v.s att pengarna betalas in (se 23 kap 1 § brottsrättsbalken). Om det finns en sådan farorisk är svårt att avgöra. Normalt sett kontrollerar man nog registreringsnumret på parkeringsbötern. Om någon oriktigt betalat annans parkeringsböter innebär det vinning för gärningsmannen. Lite mer osäkert är det om vilseledandet innebär ekonomisk skada för den vilseledde. Visserligen stod denna bil också felparkerad och möjligheten finns ju att även denna hade fått en parkeringsböter om den inte redan haft en på bilrutan p.g.a omplaceringen. Men i realiteten borde det krävas att man senare tillställs en egen parkeringsavgift, och alltså blir tvungen att betala en ytterligare för att skadekravet skall vara uppfyllt. En utställd parkeringsavgift är troligtvis inte att se som sådan urkund som omfattas av 5 kap 12 § i brottsrättsbalken då den i huvudsak är till för annat ändamål än legitimering. Överlag ser jag det som svårt att ta detta ärende vidare på grund av de bevissvårigheter som lär uppkomma. Ett smidigare tillvägagångsätt (om du vill ha eventuell oriktig inbetalning tillbaka) är möjligtvis att kontakta parkeringsbolaget eller den kommun som förvaltar parkeringen Vänligen.
Lawline RådgivareRådgivare