Vad utgör samboegendom?

Jag äger en del tillgångar i form av fastigheter samt bankmedel. Dessa blev min enskilda egendom genom äktenskapsförord samt bodelning med min f d man. Min nuvarande sambo (utan något samboavtal) flyttade till mitt hus för ett år sedan. Har han rätt till någon egendom om vi går skilda vägar? Har han rätt till samma egendom om vi gifter oss men sedan skiljer oss och han begär bodelning? Än så länge har vi inte köpt något gemensamt. Han betalar mig genom banköverföring för löpande utgifter.

Lawline svarar

Hej, Vilken egendom som sambor har rätt till stadgas i sambolagen (2003:376) (SamboL) 3 §. Här sägs att sambornas gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen _förvärvats för gemensam användning_. Även om i vart fall en av fastigheterna kan utgöra sambornas gemensamma bostad (se SamboL 5 §) krävs att denna förvärvats för gemensam användning. Det uppställs alltså ett krav på att du antingen förvärvat fastigheterna strax innan ni blev sambor eller under samboförhållandet med syftet att du och just din nuvarande sambo ska bo där. Eftersom denna fastighet tillfallit dig senast genom ditt förra äktenskap ser jag det inte troligt att du förvärvat den för dig och din sambos gemensamma bruk. Min bedömning är att din sambo inte har någon rätt till någon av fastigheterna. Din sambo kan däremot ha rätt till bohag som förvärvats för gemensamt bruk. Till bohag räknas möbler, hushållsmaskiner och ”annat inre lösöre” som är avsett för det gemensamma hemmet (se SamboL 6 §). Detta gäller dock inte om egendomen används uteslutande för den ena sambons privata bruk eller huvudsakligen för fritidsändamål (se SamboL 6 § andra meningen och 7 §). I princip kan sägas att saker som inhandlas på IKEA ofta utgör samboegendom medan saker på Intersport sällan utgör samboegendom. Dina tillgodohavanden på banken är alltså inte samboegendom. Det är viktigt att komma ihåg att bohaget inte behöver ha köpts gemensamt i den meningen att båda måste ha betalat för att den andra sambon ska ha rätt till halva värdet av egendomen. Det är tillräckligt att en soffa köpts för att användas i hemmet för att den ska utgöra samboegendom, detta oavsett om själva fastigheten ni bor på inte utgör samboegendom. Det finns inget krav på att ni som sambor måste genomföra en bodelning om ert förhållande skulle upphöra, dessutom är sambolagen till stor del dispositiv. Detta innebär att ni kan avtala om att ni avstår från att begära en bodelning om förhållandet skulle upphöra eller att ni ska undanta viss samboegendom från en eventuell bodelning. Detta ska undertecknas av både dig och din sambo. Om ett äktenskap upphör _ska_ bodelning genomföras. Ni kan alltså inte som i ett samboförhållande avtala om ni ska genomföra en bodelning eller ej (se äktenskapsbalken [1987:230] [ÄktB] 9 kap 1 §). Som makar har ni i princip rätt till hälften av den andra makens egendom, detta oavsett typen av egendom eller när denna förvärvades. Alltså har din make en rätt till värdet av hälften av dina fastigheter och dina bankmedel. Detta kan regleras genom äktenskapsförord som ska registreras hos tingsrätten (se ÄktB 7 kap 1-3 §§). Sammantaget kan alltså sägas att din sambo inte har rätt till någon fastighet eller tillgodohavandet på dina konton. Som sambor har ni ett mycket begränsat anspråk på varandras egendom men om ni gifter er och inte upprättar äktenskapsförord är detta anspråk mycket långtgående. mvh
Lawline RådgivareRådgivare