Förvaring och försäljning av stöldgods utan uppsåt

Om jag sålt saker på nätet och även haft saker liggandes hemma utan att varit medveten om att de var stulna. Vad kan jag fällas för då? Tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej. Det brott som kan tänkas vara aktuellt i ditt fall är häleriförseelse i enlighet med 9 kap. 7 § stycke 2 brottsbalken. Den som inte insåg men som borde ha haft skälig anledning att anta att befattning har vidtagits med gods som frånhänts annan genom brott kan dömas enligt denna bestämmelse. Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader. En helhetsbedömning görs för att avgöra om du har varit oaktsam eller ej. Vid prövningen om du borde ha haft skälig anledning att misstänka brott beaktas exempelvis vilken typ av transaktion det var fråga om och vad du kände till om personen som överlämnade stöldgodset till dig. Om du har varit helt ovetande om att du har haft befattning med stöldgods och om det inte finns skälig anledning till att du borde ha antagit att så var fallet, så kan du således inte dömas för något brott. Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700#K9 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare