Hemfridsbrott

Om någon går in i ens hem utan att ha anmält det till den som bor där"Jag" inte lämnar någon lapp eller på annat sätt förvarnar om sin visit. Har den personen begått hemfridsbrott och handlar det då om böter för den personen ifråga? Detta hände nämligen mig idag då jag kom hem och fann att min dator var flyttad, och dörren till badrummet öppen som jag själv inte lämnade det. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Någon som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad kan dömas för hemfridsbrott i enlighet med 4 kap. 6§ Brottsbalken. Personen i fråga döms då till böter såvida brottet inte är att betrakta som grovt. I ett sådant fall kan fängelse i högst två år utdömas. Utan att veta mer om omständigheterna går det i alla fall inte att utesluta att ett sådant brott begåtts i ditt fall. Vänligen,
Hampus JohanssonRådgivare