FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt29/08/2011

Deklaration offentlig handling

Hej. Jag undrar om min deklaration är ofentlig handling. Om den är det, kan jag läsa den på internet

Lawline svarar

Hej! När deklarationen kommer in till skatteverket blir det en offentlig handling, se 2 kapitlet 3 och 6 paragraferna Tryckfrihetsförordningen (https://lagen.nu/1949%3A105). Under tiden som den behandlas av skatteverket så gäller sekretess enligt 17 kapitlet 2 paragrafen offentlighet och sekretesslagen (https://lagen.nu/2009:400). Sedan gäller sekretess för ens personuppgifter, men det gäller inte för en själv utan när andra vill ha tillgång till ens deklaration. Om du vill ta del av din deklaration så kan du göra det hos den myndighet som har deklarationen, alltså skatteverket. Det står i 2 kapitlet 12 och 14 paragraferna Tryckfrihetsförordningen. Sedan om du har gjort deklarationen på internet så kommer du att få ett slutskattebesked där och då står allting som du har gjort med deklarationen. Själva deklarationen kan du inte se igen men slutskattebeskedet ska innehålla alla uppgifter. Sedan om du lämnade in deklarationen i pappersform så finns den enbart hos Skatteverket.
Louise ModinRådgivare