FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt18/09/2011

Kontinuitetsprincipen

Hej, Om jag får en villa i gåva och sedan vill sälja den om några år vad gäller angående vinstskatt då hur beräknas den utifrån den här frågeställningen. från o kr eller vad gåvan/ villan blev köpt för eller marknadsvärdet för dagen då man köper den?

Lawline svarar

Hej, Eftersom vi inte har någon gåvoskatt nu för tiden i Sverige beskattas ingenting vid själva gåvotillfället. Vid en eventuell vidareförsäljning som medför en kapitalvinst skall du beskattas. Vid beräkningen av kapitalvinsten används 44 kap. 21 § inkomstskattelagen (kontinuitetsprincipen), vilken innebär att mottagaren, d v s du, inträder i i givarens skattemässiga situation. Du beräknar därför ditt anskaffningsvärde på fastigheten genom att använda dig av givarens anskaffningsvärde adderat med eventuella förbättringsutgifter. Vänligen
Niklas SinanderRådgivare