Försäkringsbedrägeri

Farsan har köpt en ny bil och jag har brukat hans gamla bil ett tag nu. Anses det vara försäkringsbedrägeri? Om det anses vara bedrägri av något slag, vad kan man bli skyldig till då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om du är bilens huvudsakliga brukare är det du som ska stå som ägare och försäkringstagare på bilen. Annars kan försäkringsbolaget komma att sätta en felaktig försäkringspremie, något som kan innebära vinning för dig och skada för försäkringsbolaget. Om så är fallet, kan du ha gjort dig skyldig till bedrägeri, enligt brottsbalken 9 kap. 1 §. Straffskalan för bedrägeri är fängelse i högst två år. Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare