Påföljd vid bedrägeri

Hej Jag har gjort mej skyldig till bedrägeri genom att ta sms-lån i en annans namn på 80 000 kronor. jag är 21 år och ostraffad, vad tror ni jag kommer att få för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Straffskalan för bedrägeri är fängelse i högst två år. Är brottet att anses som mindre allvarligt, kan domstolen istället döma för bedrägligt beteende, och då är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader. Bestämmelserna finns i brottsbalken, 9 kap. 1-2 §§. Det är väldigt svårt för mig att svara på vilken påföljd domstolen kommer att döma ut. Det beror på omständigheterna i just ditt fall. Men rent generellt kan sägas att din unga ålder och att du tidigare är ostraffad kan tala till din fördel. Hoppas att mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare