Skuldtäckning mot giftorättsgods

Enskild firma är giftorättsgods om äktenskapsförord saknas. Den enskilda firman har för att klara en skuld som uppstått, tvingats skaffa en checkkredit, som är till fullo utnyttjad. Hur hanteras detta vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej! I en bodelning ska makarnas samlade giftorättsgods ingå och delas lika dem emellan. Bodelningen ska göras i enlighet med hur egendomsförhållandena såg ut då talan om äktenskapsskillnad väcktes (Äktenskapsbalken [ÄB] 9kap 2§, 10kap 1§ och 11kap 3§). I samband härmed ska även s.k. skuldtäckning ske. Detta innebär att checkkreditskulden ska avräknas från vederbörande makes giftorättsgods under förutsättning att den var uppkommen redan när talan om äktenskapsskillnad väcktes (ÄktB 11kap 2§ 1st). Skuldtäckningen kan emellertid aldrig bli större än för vad giftorättsgodset förslår. Reglerna om skuldtäckning syftar till att skydda vardera makes eventuella borgenärer (fordringsägare). Med vänlig hälsning
Patrik EmbladRådgivare