Brottsrekvisit och påföljd vid våldtäkt/grov våldtäkt

hej, en kvinna hade varit på fest och promenerade ensam hem då hon stötte på en jämnårig bekant, en 25-årig man. Efter en stund drog 25-åringen in henne i en gränd, där han våldtog henne i en halvtimme. Kvinnan tog sig därefter från platsen och träffade en annan bekant, som under rättsprocessen berättat hur hon mötte sin gråttande vännina som hon sedan hjälpte hem och hur polis larmades. En annan nära vän till kvinnan hade dessförinnan fått ett sms från kvinnan där hon meddelat att hon våldtagits. Båda har i förhöret förhören uppgett att de var kraftigt berusade. Den åtalade mannen bedöms leva under ordnade sociala förhållanden men är tidigare dömd för våldtkt. Mina frågor är: vad bör han dömmas till?Finns det tillräckligt med bevis? Är det grov våldtäkt? Tar man hänsyn till att han är tidigare dömd?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Sexualbrotten regleras i BrB (Brottsbalken) 6 kap. För att en person ska dömas till våldtäkt enligt BrB 6 kap. 1 § 1 st. krävs att personen genom våld eller hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och förhållandena i övrigt är att jämföra med samlag. Hotet behöver inte vara uttalat, utan kan bestå i att utnyttja en hotfull situation. Det krävs inte att offret gör motstånd eller protesterar. Med samlag menas vaginala heterosexuella samlag. Exempel på andra sexuella handlingar som är jämförbara med samlag är orala och anala samlag. Om våldtäkten är att anse som grov, döms personen till ansvar för grov våldtäkt enligt BrB 6 kap. 1 § 4 st. Vid bedömningen om det rör sig om grov våldtäkt läggs särskild vikt vid om våldet/hotet har varit särskilt allvarligt (t.ex. om offret har hotats med kniv eller liknande), eller om gärningsmannen har visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Om flera personer har deltagit i övergreppet döms normalt sett för grov våldtäkt. Utan att veta de exakta omständigheterna i fallet är det tyvärr inte möjligt att säga vilket brott gärningsmannen kommer att dömas för. För våldtäkt av normalgraden döms till fängelse i lägst 2 och högst 6 år. För grov våldtäkt döms till fängelse i lägst 4 och högst 10 år. Det är åklagaren som bär bevisbördan i ett brottmål, vilket innebär att åklagaren måste visa att det är "ställt utom rimligt tvivel" att personen har begått det brott som han eller hon är åtalad för. Hur domstolen kommer att bedöma bevisningen går tyvärr inte heller att säga säkert i det enskilda fallet utan att veta alla omständigheter. Om personen i fråga blir dömd kan straffet påverkas i skärpande riktning pga. hans tidigare dom, se BrB 26 kap 2 § och BrB 29 kap 4 §. Detta beror bland annat på hur lång tid som har gått sedan den tidigare domen, hur gammal personen var när det tidigare brottet begicks, om brottsligheten i båda fallen var likartade eller särskilt allvarliga mm. Brottsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1962:700 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare